יום שישי, 26 באוגוסט 2011

הידרותרפיה

הידרותרפיה הינה שיטת טיפול באמצעות המים. המים מהווים 85% מגופינו. המים סובבים אותנו בעולם, כל יבשת מוקפת במים. כל אחד מאיתנו שהה והתפתח כתשעה חודשים בתקופת העוברות שלו במים ולכן למים השפעה עמוקה ומחלחלת על כל אחד מאיתנו. הידרותרפיה משתמשת בתכונות הריפוי של המים כדי ליצור ריפוי ושיקום אצל כל אחד מהמטופלים.

הידרותרפיה מתבצעת בבריכה מחוממת ומונחית על ידי הידרותרפיסט מוסמך. מטפל שהוכשר במיוחד ומבין את תכונות המים, הגוף והנפש. בטיפול הידרותרפיה המטופל מבצע תרגילים המותאמים לצרכיו כדי לשפר את תפקודו הגופני של המטופל.

בנוסף ישנן טכניקות טיפול שונות במים, כגון: ג'הארה המציעות בנוסף לתרגילים אקטיביים גם ציפה במים חמימים, כלומר טיפול הידרותרפיה פאסיבי. לרוב, השילוב בין השניים מהווה  טיפול הידרותרפיה אולטמטיבי.


הידרותרפיה לכאבי גב
הידרותרפיה מומלצת מאד לאנשים הסובלים מכאבי גב. על פי הסטטיסטיקה 85% מהאוכלוסיה תסבול מתי שהוא במהלך חייה מכאבי גב. כאשר כאבי הגב הופכים להיות כרוניים ובלתי נסבלים ומפריעים לתפקוד היומיומי של האדם, צריך לשקול האדם לפנות לטיפול הידרותרפיה.

המקרים הנפוצים הקשורים בגב המגיעים להידרותרפיה הינם: פריצת או בלט דיסק, שינויים ניווניים בעמוד השדרה, שיקום לפני או אחרי ניתוחי גב, כאבי גב תחתון. לכל המקרים האלה יש להידרותרפיה בהחלט מה להציע. במים חשים האנשים הקלה משמעותי בכאב הגב. הם יכולים לבצע תנועות ופיתולים אשר מחוץ למים קרוב לודאי יוצרים כאב ומתח. טפול הידרותרפיה בגב מציע: הפחתת כאב, שחרור מתח מהשרירים והמפרקים ע"י תנועה, הרפיה ונשימה. מסיבות אלה ניתן גם לחזק את שרירי הגו, בטן רצפת אגן ללא כאב.

המים הם מקום בטוח ומלא במזור עבור הסובלים מכאבי גב.  שחייה, הליכה במים, ציפה ותרגילים שונים מסייעים כולם לכאבי גב ומהווים בסיס לטיפול הידרותרפיה בכאבי גב. מטופלי הידרותרפיה רבים מדווחים על הקלה משמעותית בכאב, ושיפור משמעותי בתפקוד ההליכה, כפיפה, ישיבה וכו' בעקבות טיפולי הידרותרפיה. מטופלים רבים אשר פיזיותרפיה לא עזרה להם מצאו הקלה, שיפור וריפוי בהידרותרפיה.


אז איך מגיעים להידרותרפיה?
כיום כל קופות החולים מספקות מספר טיפולי הידרותרפיה בשנה. ברוב קופות החולים ההמלצה לטיפול הידרותרפיה ניתנת על ידי הרופא המטפל, האורטופד או הכירורג. את ההפנייה לטיפול מקבלים ממחלקת הפיזיותרפיה בקופת החולים. מעבר לקופות החולים ניתן לקבל הידרותרפיה באופן פרטי במרכזים שונים לטיפול במים. במהלך טיפול הידרותרפיה חשוב שהמים יהיו חמימים, חום המים הוא זה שיוצר ריכוך והפחתה בכאב.

גם תנועה יוצרת הפחתה בכאב. במקרה של כאבי גב חשוב לוודא כי ההידרותרפיסט המטפל עבר הכשרה מיוחדת והינו מוסמך לטיפולי בבעיות גב. על מנת שטיפול ההידרותרפיה יהיה יעיל חשוב כי ההידרותרפיסט יתמצא באנטומיה של הגב, יכיר את מבנה השלד ואת הבעיות הקשורות בו וכן יכיר שיטות טיפול במים אשר מציעות עבודה על עמוד השדרה.

שיטה יעילה מאד לעבודה על עמוד השדרה הינה שיטת ג'הארה שגם כן נכנסת תחת הכותרת הידרותרפיה.