יום שני, 1 ביולי 2013

תזונה נכונה

בעבר, התזונה של בני האדם הושפעה מסביבתם הגיאוגרפית המיידית, משינויי האקלים, והיא גם היתה תלויה בחסדי הטבע בלבד. ההיסטוריה האנושית רצופה מצוקת רעב שהובילה לחולי ולתמותה, אך גם כיום, בעידן השפע ובצל תרבות הצריכה, אנשים עדיין סובלים מחולי ומוות בשל תזונה. 

סלט ירקות טרי


תודות לשינוע, לפיתוחים חקלאיים וטכנולוגיים, המזון שאנו אוכלים הפך למוקד של שיח תרבותי ותזונתי כאחד. ההקפדה על תזונה נכונה היא בעלת משמעות גדולה אף יותר בחברה המערבית השבעה.

שובע מדומה
אחת התופעות שהחלו נפוצות יותר ויותר ברחבי העולם, היא אנשים בעלי עודף משקל ניכר הסובלים מתת תזונה. על פניו, אנו תופסים אדם בעל ממדי גוף גדולים כאדם שבע, כאשר  בפועל, במקרים רבים אותו אדם סובל מחסרים תזונתיים רבים וקשים הפוגעים בבריאותו.

תזונה נכונה ומאוזנת היא תזונה המכילה את כל המרכיבים הדרושים לבניית הגוף, לתפקודו ולתחזוקה תקינה שלו. למרבה הצער, מזון תעשייתי מעובד תופס חלק נכבד בתרבות המערבית, והוא גובה מחיר בריאותי כבד.

ראשית, מטעמים של שימור הטריות, מוסיפים למזון זה רכיבים מזיקים הפוגעים באיזון הגוף. שנית, מתוך מניעים כלכליים של אותם משקים תעשייתיים, מהונדס האוכל המהיר באופן שיגרום לגוף להתמכרות ולצריכה מוגברת על ידי תכולה גבוהה של שומן, סוכר ומלח, שגופנו זקוק רק למעט מהם.

בנוסף, ריבוי מזונות שמקורם מן החי, תופעה המאפיינת את תרבות השפע, גורר מחלות לב וסרטן בשכיחות גבוהה.

כשהגוף דורש
תזונה נכונה מושפעת, אם כן, מן התרבות בה אנו חיים, אך היא גם ענין של בחירה אישית וחינוך. לתזונתם של ילדים יש משמעויות מרחיקות לכת, שכן תהליך התפתחותם במישור הפיזי, המנטלי והרגשי תלויים בה. הרגלי אכילה נכונים שיוקנו בתקופת הילדות הם חשובים מאין כמותם, ומתפקידם של ההורים להיות אמונים על בנייתו של תפריט מגוון, מזין, הניתן בכמות מספקת.

ביסוסם של הרגלי אכילה נכונים הם מפתח לתזונה נכונה ולבריאות טובה, וניתן להטמיע אותם על ידי הרכבתו של סדר יום קבוע מבחינה תזונתית. כאשר הגוף מורגל לצרוך מזון בריא בכמות מתאימה, הופך ההרגל לצורך.

בונים סדר יום תזונתי
תרגום המילה האנגלית "ארוחת בוקר" מפרקת אותה לשתי מילים הממצות את הווייתה: שבירת צום. על אף שארוחת הבוקר זכתה להקרא "הארוחה החשובה של היום", הרי שהחלק הקריטי שלה הוא דווקא השתייה. במהלך הלילה מאבד הגוף נוזלים רבים ויש להשיב לו אותם, על כן מומלץ להתחיל את היום עם כוס מים. פתיחתו של היום בארוחת בוקר מציידת את גופנו באנרגיה ומונעת מאיתנו רעב בשלב מאוחר יותר, שיגרור אכילה בלתי מבוקרת.

במיוחד בקרב ילדים יש להקפיד על קיומה של ארוחת הבוקר כסדרה, לצייד את הילד בארוחות ביניים ולדאוג כי במהלך היום יסופקו לו ארוחות מסודרות. יש לזכור, כי המילה "חטיף" מקורה ב"חטף" – כלומר: מעשה כלאחר יד, ללא מחשבה תחילה, ואין להתעלם גם מן המשמעות הנוספת המרמזת על פעולה הנעשית באגרסיביות.

הגוף זקוק אמנם לסוכר, אך רק מסוג מסוים ובכמות מדודה. משקאות ממותקים וחטיפים עתירי סוכרים לא רק גוררים השמנה, אלא אף נזקים לשיניים. יש לזכור כי תפיסת הטעם המתוק מושפעת מן המינון שלו, וככל שנפריז בו כך יעלה הרף.