יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

המרחב הפנימי של עיצוב הבית

האופן בו אנו תופסים את המרחב מורכב מהרבה אספקטים ויזואליים, המצטרפים לכדי תחושה. על כן, עיצוב הבית בעל המימדים הקטנים הוא אתגר גדול.

המרחב הפנימי בעיצוב


אחת התחושות המאפיינות שהייה בחלל קטן היא הגבלת התנועה. יש מי שאף יחוש מסורבל ומגושם בחלל בעל מימדים מצומצמים, עד כדי אי נוחות של ממש.

עם זאת, המציאות כיום מחייבת אותנו להתגורר בחדרים ההולכים וקטנים, בשל הגידול באוכלוסייה, המחסור בשטחי בנייה והעלויות הגבוהות הכרוכות באחזקת שטח גדול.

עיצוב הבית בסגנון המודרני

בין אם עיצוב הבית מתפרש על פני מטרים רבועים רבים ובין אם מועטים, מחייב אותנו להבין מספר פרמטרים בסיסיים שבלעדיהם אנו עתידים לחיות בתחושת חנק מעיקה.

עיצוב הבית והרווח כולו שלכם

ראשית, על מנת שחלל יראה מרווח יותר, יש למעט בפרטים תוך ניצול השטח באופן מרבי. על אף שהקונספט נשמע כמו פרדוכס, הרי שהוא לא רק אפשרי אלא אף מומלץ.

כך למשל, על מנת למנוע עומס ויזואלי, ניתן לפזר כיסאות ברחבי הבית במקום לרכז אותם סביב שולחן אחד, או לייעד לרהיטים מסוימים מספר תפקידים.
כך למשל, ניתן להציב ארון באופן שישמש כקיר הפרדה בין חללים, או להצניע אותו בתוך נישה.

עיצוב בית גדול בחדר הקטן

עיצוב הבית, בפרט אם הוא קטן, עוסק הרבה באשליות אופטיות. מפתיע לגלות כמה מניפוציות של צבעים וטקסטורות ניתן לבצע, כך שלא רק שהפריטים שיוכנסו אל הבית לא יגרעו מתחושת המרחב אלא אף יוסיפו לה.

אם למשל, הריהוט הביתי יהיה בעל רגליים דקות, החל מן הכסאות והשולחנות וכלה בארונות, הרי שהמרווח שבין הרצפה לרהיט יעניק תחושה של אווריריות ולא "יסתום" את החדר.

גם הבדלים של גוון וצבע בין הקירות לתקרה מעניקים תחושה של גובה, במיוחד אם צבעם של הקירות כהה יותר מזה של התקרה.

בנוסף, התקנת פרקט על הרצפה מאפשר לנו לקיים את הדגשים הרצויים לנו, וכדי להסב את תשומת הלב לאורכו של החלל בו מותקן הפרקט יש להתקינו לאורך.
לעומת זאת, אם ברצוננו להדגיש דווקא גובה, הרי שתליית וילונות המשתלשלים עד לרצפה נותנים תחושה זו.

אחת המניפולציות האופטיות הקלות ביותר לביצוע בעת עיצוב הבית כדי להקנות לו חזות מרווחת, היא שימוש במראות ובזכוכיות. השקיפות של הזכוכית כמו גם החזרת האור מן המראות מייצרים תחושה של מרחב.

ויהי אור טבעי

כאשר אנו ניגשים למלאכת עיצוב הבית, ישנו דגש מיוחד על נושא התאורה. ככל שחלל מוצף באור טבעי, כך הוא נראה גדול יותר, בין אם מימדיו קטנים מאוד ובין אם הם עצומים בגודלם.

על כן, יש להקפיד שלא לחסום מקורות של אור טבעי ואף להעצים אותם.

באשר לאזורים אליהם לא מגיע האור מבחוץ, הרי שיש להאיר אותם על ידי גופי תאורה בצורה חכמה.
כך למשל, למרות הפיתוי להציב מנורה בודדת מעל שולחן האוכל ובכך לייצר תחושה אינטימית, מומלץ למקם תאורה פריפריאלית, המייצרת תחושה של אזור פתוח.

כאמור: תפיסת המרחב היא סוביקטיבית, ותלויה באופן בו אנו מציגים אותו.