יום רביעי, 22 בינואר 2014

מזון אורגני

באוקטובר 2012, התקיימה באוניברסיטת תל אביב הוועידה השנתית של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה. במהלך הכנס, הוצגו בפני הנוכחים מגוון נתונים אודות סגולותיו ויתרונותיו של המזון האורגני. אחד הנואמים הבולטים בוועידה היה פרופ' צ'נשנג לו, מומחה בינלאומי במחקר סיכונים בחשיפה לזיהומים סביבתיים מאוניברסיטת הווארד. דבריו של פרופ' לו בנוגע לסגולות מזון אורגני היו חד משמעיים.

החוקר הוותיק הדגיש בפני הנוכחים כי שורה ארוכה של מחקרים בתחום הוכיחו באופן ברור את יתרונותיו הבריאותיים של מזון אורגני. בתום הרצאתו, פרופ' לו הוסיף כי הוא ממליץ לעודד ילדים ומבוגרים לצרוך מזונות אלה.

מה הטעם מאחורי מזון אורגני?
מהו מזון אורגני ומדוע החוקר המלומד מאוניברסיטת הווארד תומך בו? ובכן, זהו מזון אשר גדל באופן טבעי, כמעט מבלי לעשות שימוש בחומרי הדברה כימיים, תרופות, הנדסה גנטית, דשנים כימיים, צבעי מאכל וחומרים משמרים.
מבחינת דישון, שדות אורגניים אינם מדושנים אלא בדשנים אורגנים וטבעיים בלבד.
ואכן, שלא כמו מזונות אחרים אשר מצויים כיום בשוק, מזון אורגני איננו תולדה של תהליכי הנדסה גנטית וכמעט ולא מוזרקים לו חומרים או הורמונים שמטרתם לעודד גדילה מואצת או גידול שאיננו בעונה. כמו כן, במזונות אורגניים אין כמעט חומרים משמרים אשר מוזרקים למזון בכדי להאריך את "חיי המדף" שלו והגידול נשאר בצורתו הטבעית והבריאה בלבד.

מזונות אורגניים אינם מאפיינים רק מזונות מן הצומח. ישנו גם מזון אורגני מן החי וזאת כאשר בעלי החיים גדלים בתנאי מחיה טובים ומשופרים וזוכים לטיפול בשיטות טבעיות (המבוססות בדרך כלל על רפואה מונעת). גידול בעלי חיים בתנאים אורגניים מסייע בהפחתה משמעותית בחומרים לא טבעיים כגון תרופות, הורמונים או פעולות הנדסה גנטיות כאלה ואחרות.

למה לצרוך מזון אורגני?
כאשר פרופ' לו עלה על דוכן הנואמים באוניברסיטת תל אביב, עמדו מאחורי דבריו יתרונותיו הרבים של המזון האורגני. ראשית, מחקרים הראו כי הקפדה על תפריט המבוסס על מזון זה מסייעת בהפחתת שכיחותן של מחלות כרוניות. כמו כן, התערבויות חיצוניות במזון עלולות לפגוע בערך התזונתי שלו מבחינת זמינות וכמות של מינראליים וויטמינים.

תפריטים אורגניים מעודדים גם צריכה של מזונות מגוונים, וזאת משום שמזון אורגני "מונח על המדף" בהתאם לעונה המתאימה. דהיינו, לא ניתן לצרוך את אותו הפרי או הירק במשך כל השנה וישנו גיוון משמעותי באורח החיים התזונתי. בנוסף, מופחתים באופן משמעותי הסיכויים לצרוך גם שאריות של הורמונים, תרופות (בבעלי חיים מדובר בעיקר באנטיביוטיקה), חומרי הדברה וכדומה.

מיותר לציין כי ככל שהמודעות בדבר סגולותיו של המזון האורגני תתקבע בליבו של הציבור, כך נוכל כולנו לסייע גם על שמירת איכות הסביבה והאיזון האקולוגי העדין בעולם. התערבות חיצונית בחקלאות ובמשקי בעלי חיים עלולה לגרום לנזקים ארוכי טווח (לדוגמה, שאריות חומרי הדברה בשדה פוגעות בבעלי חיים ומטלטלות את המערכת הביולוגית כולה).