יום חמישי, 1 בספטמבר 2011

טיפול במים

המושג טיפול במים או בלועזית הידרותרפיה כולל מגוון שיטות טיפול המשתמשות בתכונות המים לצורך שיקום וריפוי של הגוף והנפש. טיפול במים התפתח מפיזיותרפיה במים, כלומר מטיפול גופני שנועד לשפר טווחי תנועה, כוח שריר תכנון ושליטה בתנועה. בתחילה הטיפול היה מיועד בעיקר לאנשים שהיו זקוקים לשיקום ייחודי לאחר פגיעות מוטוריות ואורטופדיות.

עם השנים התפתח תחום ההידרותרפיה והחל לתת מענה גם לאוכלוסיות נוספות וביניהן בעיות נוירולוגיות, כגון: פרקינסון או סימפטומים לאחר אירוע מוחי, מחלות של מערכת העצבים ההיקפית, והמרכזית. אנשים שסובלים ממחלות ראומטיות כגון: פיברומילאגיה, דלקות מפרקים וכו'. במים נעשה כיום גם שיקום נשימתי ושיקום לאחר אירוע לבבי.

טיפול במים לנפש


עם השנים גילו גם המטפלים הרגשיים את עולם המים ואת תרומתו הייחודית לנפש האדם. המים יוצרים חווית הרפיה עמוקה, הם עוטפים את הגוף ובכך גם את הנפש. הם מכילים ומרככים ועוזרים להסיר שכבות הגנה נפשיות. הטיפול הרגשי במים נעשה ע"י מטפלים מוסמכים בטיפול נפשי כגון: פסיכולוגים, מטפלים בתנועה הבעה ויצירה שעברו הכשרה מיוחדת ובעלי הבנה מעמיקה של תכונות המים.

במים נעשית עבודה של טיפול בטראומות לפני הלידה ולאחר הלידה, וכן טיפולים פסיכולוגיים הדורשים יצירת קשר ואמון עמוקים עם המטפל והמים. טיפול במים רגשי משתמש במגוון טכניקות הרפיה במים, בהן מתבקש המטופל לתת אמון במטפל המציף אותו. בין השיטות המקובלות בעולם: ג'הארה, וואטצו ווטר- דאנס. שיטות אלו מסייעות בהפגת מתחים וחרדות, יצירת שקט גופני ופנימי ומסייעות למטופל לעבור תהליך עמוק של הכרות מחודשת עם עצמו.

טיפול במים לילדים


בשנים האחרונות התפתח ענף רחב ואיתן של טיפול במים לילדים. הטיפול מתאים לתינוקות החל מגיל שלושה חודשים ועד גיל הנערות. המים, בנוסף לתכונות הפיזיקליות שלהם, מציעים לילדים טיפול המתבסס על הנאה וכיף וזהו יתרונו העיקרי.

המים הם סביבה נורמטיבית ובאמצעות הסתגלות למים, לימוד שחייה וצלילה שכולן פעילויות המאפיינות את גיל הילדות יכול הילד לקבל טיפול במים המתאים לצרכיו הטיפוליים.

הידרותרפיה לילדים ממומן ע"י מרבית מקופות החולים ומאושר לילדים עם האבחנות הבאות: בעיות התפתחות, סרבול מוטורי, שיקום אורטופדי לאחר שבר או ניתוח, בעיות קשב וריכוז, קשיים בויסות חושי, ליקויי למידה, קשיים שפתיים, ובעיות תקשורת. טיפול במים לילדים נמצא יעיל והורים רבים מדווחים על שיפור ניכר בתפקוד הילד בעקבות השהייה במים.