יום שישי, 26 באוגוסט 2011

עיבוד שבבי


עיבוד שבבי הוא למעשה כל עיבוד שנעשה לחומר הכרוך ביצירת שבבים או במילים אחרות כל עיבוד של חומר לרוב קשיח (עץ, מתכת, פלסטיק) שכרוך בהורדת חלקים קטנים מהחומר. ישנו מגוון רחב של סוגי עיבוד שבבי: עיבוד שבבי עדין, במהלכו מוסרת כמות קטנה של חומר, לעתים רק שכבה עליונה לצורך החלקה של החומר – ליטוש או שיוף (שיוף של כלי מעץ).

עיבוד שבבי בינוני, במהלכו מוסרת כמות גדולה יותר של חומר על מנת לשפץ או לתקן את צורת החומר לצורה הרצויה – גילוף, חריטה, חריצה (גילוף צורת חיה מעץ, חריטה במתכת, חריטה בפלסטיק).

עיבוד שבבי מסיבי, במהלכו משתנה לבלי הכר צורת החומר – פיסול, ריטוש, קיצוץ (פיצוץ של אבן). קיימים סוגים של עיבוד שבבי שמטרתם להשתמש בחלק קטן מהחומר – ניסור, ביתור, פריסה )חיתוך של נקניק או גבינה צהובה).

עיבוד שנעשה בעזרת סכין חדה ובמהירות לא בהכרח ייצור שבבים (חיתוך בעזרת גיליוטינה, חיתוך בעזרת לייזר), בעוד שחיתוך איטי או חיתוך בעזרת סכין דקה ייצור שבבים (ניסור עץ בעזרת מסור משונן).



עיבוד שבבי תעשייתי

בתעשייה יש מקרים רבים בהם על מנת לקבל מוצר, יש לקחת חומר גולמי או אף מספר חומרים ולעבד אותם (דוגמה לכך היא עיבוד של עץ שמחייב עיבוד שבבי על מנת להשתמש בעץ לכל שימוש אפשרי: ייצור קיסמים, ייצור קרשים, ייצור לוחות ואף ייצור נסורת, שהיא שבבים כתוצאה מעיבוד שבבי). אחד מתהליכי העיבוד הללו הוא עיבוד שבבי.

עיבוד שבבי תעשייתי הוא עיבוד של מוצרים שנעשים בייצור המוני. עיבוד שבבי יכול להיות עיבוד שבבי ידני, כאשר אין חשיבות לדיוק שיגרום לכל המוצרים להיות זהים או כאשר פעולת העיבוד דורשת מיומנות שאין עדיין למכונה. לדוגמה: גילוף (גילוף כינורות, גילוף רהיטים דמויי ריהוט עתיק). עיבוד שבבי יכול להיות עיבוד שבבי ממוכן לחלוטין, כאשר יש צורך בעיבוד שבבי מהיר, עם נראות אחידה של המוצרים או כאשר יש חשיבות עליונה לדיוק לצורך תפקוד נכון של המוצר (חירור של כרטיסי זכרון למחשב, חריטה לצורך יצירת ברגים ואומים).

עיבוד שבבי יכול להיות עיבוד שבבי משולב: ידני וממוכן, כאשר האדם מפעיל בידיו או מחזיק בידיו את המכונה שמבצעת את העיבוד השבבי. לדוגמה: אדם שמפעיל מלטשת ידנית על שולחן או על הרצפה או אדם שמפעיל מחרטה (החורים אחידים בעובי ובצורה, אך מיקומם נקבע ע"י האדם).



עיבוד שבבי כתחביב או כאמנות

קיימים אנשים רבים שמבצעים עיבוד כתחביב או כדרך לביטוי אמנותי. הכוונה לאנשים שאוהבים לגלף בעץ או בכל חומר אחר להנאתם (עץ, מתכת, אבן) או כדרך לפסל. ניתן לומר שבמידה מסוימת גם אנשים שמכיירים או מפסלים בחימר מבצעים עיבוד שבבי.

יש אנשים שמפסלים במתכת ולצורך כך מבצעים עיבוד שבבי כגון: חריטה, ריתוך, חיתוך ועוד. ניתן לומר שגם גזירה של בד היא סוג של עיבוד שבבי, שכן במהלך הגזירה נשמטים חלקים זעירים מהבד.